Väitös: Hurriganes-ilmiö vapautti 1970-luvun kulttuuri-ilmapiiriä
29.8.2013
Taiteen maisteri Petri Laukan kulttuurihistorian väitöskirja Kekkoslovakian kuninkaat - Hurriganes kulttuuriin tuotteena, tekijänä ja nostalgiana avaa uudesta tutkimuksellisesta näkökulmasta 1970-lukua.
Suomalainen rockyhtye Hurriganes toimii taiteen maisteri Petri Laukan tutkimuksessa kurkistusaukkona 1970-luvun todellisuuteen. Suomettunutta, itsesensuurin ja taistolaisuuden värittämää vuosikymmentä on tutkittu tähän mennessä pääasiassa politiikan näkökulmasta. Laukan tutkimuksessa tarkastelun kohteena on nyt ensimmäistä kertaa vuosikymmenen populaarikulttuuri.
– Hurriganes oli poikkeuksellinen ilmiö 1970-luvun Suomessa. Yhtye tarjosi YYA-ajan Suomessa omatekoisen tulkinnan Amerikasta ja rock `n´ rollista, rennommasta ilmapiiristä, Laukka sanoo.
Laukan mukaan 1970-luvulla oli vallalla tarkka hegemoninen jako länteen ja itään. Jaosta tuli osa mentaliteettia, yhteisöllistä mielenlaatua, mikä heijastui myös vuosikymmenen kulttuuri-ilmapiiriin. Neuvostoliiton läsnäolo näkyi kulttuuripolitiikassa muiden muassa kustannusalalla.
– 1970-luvun ilmapiirissä taiteelle asetettiin poliittisia päämääriä. Tästä seurasi, että maahamme muodostui eräänlainen kantaaottavan taiteen etujoukko, johon myös poliittinen laululiike ja edistyksellinen rock-musiikki kuuluivat, Laukka sanoo.
Laukan mukaan Hurriganes-ilmiönä poikkesi tästä linjasta amerikkalaistyylisenä ilmentymänä. Yhtyeen muusikot levittivät vahvistimiensa eteen tähtilippuja, ajelivat 1950-luvun jenkkiautoilla, pukeutuivat näyttävästi ja olivat muutenkin avoimen kaupallisia.
– Hurriganes erosi 1970-luvun taiteen etujoukosta siinäkin, että yhtye halusi tehdä rahaa, menestyä ja rikastua. Yhtyeen johtajassa Remu Aaltosessa vallitsi käytännöllis-rationaalinen kapitalismin henki. Hänestä huokui kapitalismin alkuperäistä voimaa, Laukka kuvaa.
Laukan mukaan Remu Aaltosessa kiteytyvät Max Weberin esittämät ajatukset, joiden mukaan sanaan pitää voida luottaa, rahalle on annettava vastinetta, työ on tehtävä niin hyvin kuin pystyy ja yhteisön on annettava arvoa onnistujille.
– Hurriganesin menestys muutti myös sukupolvien välisiä asetelmia. Osittain Hurriganesin ansiosta rock-musiikki sai uusia entistä vakavampia merkityksiä eikä sitä nähty enää pelkkänä nuorisosukupolven omalaatuisena, suuriäänisenä tanssivillityksenä, Laukka sanoo.
Hurriganes oli vahva 1970-luvun sukupolven yhteinen kokemus Suomessa. Yhtyeen tuottamat tapahtumat olivat yhtenä tekijänä muuttamassa vuosikymmenen kulttuuri-ilmapiiriä entistä vapaammaksi.
Tietoja väitöstilaisuudesta:
Taiteen maisteri Petri Laukan akateeminen väitöskirja Kekkoslovakian kuninkaat – Hurriganes 1970-luvun suomalaisen kulttuurin tuotteena, tekijänä ja nostalgiana tarkastetaan Lapin yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa lauantaina 7.9.2013 klo 12.00–15.00, ls 3, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi. Väitöskirjaa esitetään osaksi filosofian tohtorin tutkintoa Lapin yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa. Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii dosentti Kari Kallioniemi Turun yliopistosta ja kustoksena professori Marja Tuominen Lapin yliopistosta.
Taustatietoja väittelijästä:
Petri Laukka on syntynyt Haapavedellä vuonna 1964. Hän on suorittanut taiteen maisterin tutkinnon Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa vuonna 1997. Lisäksi hänellä on johtamisen erikoisammattitutkinto vuodelta 2009.
Petri Laukka on toiminut toimittajana ja tuottajana sanomalehti Kalevassa vuodesta 1998 alkaen.
Lisätietoja:
Petri Laukka
Puhelin, 040 596 0161
Sähköposti, etunimi.sukunimie@kaleva.fi
LaY/Viestintä/Olli Tiuraniemi