FM Paula Poikela tutki väitöstutkimuksessaan yhtä tietokonepohjaista simulaatio-oppimisympäristöä. Tutki-muksessa selvitettiin miten oppimisympäristöä pitäisi kehittää, jotta siitä tulisi mielekkäämpi ja samalla myös yhteisöllinen tiedon jakamisen ja levittämisen oppimisalusta.
Simulaatio-oppiminen on yksi menetelmä hoitotyön ja terveydenhuollon koulutuksissa.
Simulaation erilaisia variaatioita kehitellään, jotta saataisiin oppiminen mahdollisemman
tehokkaaksi, taloudelliseksi sekä mahdolliseksi osallistua
simulaatio-oppimistapahtumaan etänä. Ennen kaikkea oppimisympäristön tulisi
olla mielekäs oppijan oppimisen kannalta.
— Hoitotyön koulutuksessa on simulaatio-oppiminen rantautunut vakiintuneeksi
menetelmäksi, jotta hoidon erilaisia toimintatapoja, ja ei teknisiä menetelmiä
voidaan harjoitella turvallisessa ympäristössä. Tekniikan kehittymisen myötä hoitotyön ja terveydenhuollon
simulaatioihin haetaan erilaisia teknisiä ratkaisuja esimerkiksi simulaatio-oppimisella
tietokonepohjaisessa oppimisympäristössä, Poikela kertoo.
Teoria avuksi oppimisympäristön
kehittämisessä
Tutkimuksen tulos osoittaa, että tietokone-pohjaisen oppimisympäristön
kehittämisen taustalla pitäisi olla teoreettinen pohja, jotta ympäristöstä
kehittyisi mielekäs oppijan näkökannalta.
Tietokonepohjaisen
simulaatio-oppimisympäristön analyysin tuloksena saatiin niin kutsuttu KSSO
–malli. Verrattaessa sitä olemassa oleviin terveydenhuollon simulaatiomalleihin,
KSSO –mallista on selvästi erotettavissa käyttöön otto, simulaatioon
tutustuminen, skenaario ja oppimisen reflektointi. Tutkimukseen osallistui 124
opiskelun eri vaiheessa olevaa hoitotyönopiskelijaa ja 10 sosiaalialan
ammattilaista.
Väitöstutkimus osoittaa, että tietokonepohjainen
simulaatio-oppimisympäristö pitäisi kehittää teoriapohjaiseksi ja siihen
voidaan rakentaa sisälle ”trialoginen lähestymistapa”, jolloin oppimisympäristö
tukee tiedon yhteisöllisyyttä ja tiedon luomista, sekä jakamista ja hiljaisen
tiedon saamista näkyväksi ja jaettavaksi laajemminkin opiskelu- ja
työyhteisössä.
— Tutkimuksen tulokset
tuottavat uutta tietoa kehittäjille, kouluttajille sekä tietokonepohjaisten
simulaatio-oppimisympäristöjen loppukäyttäjille, miten ympäristöjä pitäisi
kehittää, jotta ne täyttäisivät tiedon luomisen ja oppimisen mielekkyyden
kriteerit. Tämän lisäksi tutkimus tuottaa myös uutta tietoa siitä miten paljon
opiskelijat tarvitsisivat tukea saavuttaakseen oppimisen tavoitteet
tietokonepohjaisessa simulaatio-oppimisympäristössä, Poikela toteaa.
Tietoja väitöstilaisuudesta:
FM Paula Poikelan
väitöskirja Rethinking Computer-Based
Simulation: Concepts and Models tarkastetaan kasvatustieteiden
tiedekunnassa perjantaina 24.maaliskuuta 2017 kello 12.00 alkaen Lapin
yliopiston luentosalissa 2, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi. Vastaväittäjänä toimii
dosentti Sami Paavola Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Heli
Ruokamo Lapin yliopistosta. Tervetuloa!
Tietoja väittelijästä:
FM Paula Kristiina
Poikela (s.1954) on kirjoittanut ylioppilaaksi Rantavitikan iltalukiosta vuonna
1979. Hän on valmistunut sairaanhoitajaksi 1982 Lapin
sairaanhoito-oppilaitoksesta, erikoisairaanhoitajaksi 1985 Oulun
sairaanhoito-oppilaitoksesta ja samasta oppilaitoksesta sairaanhoidon
opettajaksi 1992 ja filosofian maisteriksi Oulun yliopistosta vuonna 2000.
Poikela on toiminut
sairaanhoitajana Lapin keskussairaalassa sekä 2000-luvulla vuoden Tromsan
yliopistollisessa sairaalassa, Kirkkoniemen keskussairaalassa (Norja) ja Luleån
keskussairaalassa (Ruotsi). Hoitotyön opettajana hän on toiminut vuodesta 1992
Lapin sairaanhoito-oppilaitoksessa, Rovaniemen ammattikorkeakoulussa ja nykyään
Lapin ammattikorkeakoulussa. Hän on toiminut mm. projektipäällikkönä
simulaatio-oppimisympäristöjen ja -pedagogiikan kehittämistiimeissä. Vuosina 2012-
2014 hän oli tutkijana Lapin yliopistossa ja vuoden 2013 tutkijana Stanfordin
yliopistossa, simulaatiokeskuksessa, Centre for Immersive and Simulation-Based
Learning.
Lisätietoja:
Paula Poikela
p. 040 5787798
paula.poikela(at)lapinamk.fi
Julkaisun tiedot:
Paula Poikela: Rethinking Computer-Based Simulation: Concepts
and Models. Acta Universitatis Lapponiensis 344. Lapin yliopistokustannus.
Rovaniemi. 2017. ISBN 978-952-484-959-3, ISSN 0788-7604. Verkkoversio (pdf):
Acta electronica Universitatis Lapponiensis 212. ISBN 978-952-484-960-9. ISSN
1769-6310.