Keskeiset sisällöt ja toteuttamistapa:
Tavoitteena on perehtyä tekoälyn ominaisuuksiin, teknologiaan ja kuinka tekoälyä voi hyödyntää opetuksessa ja opiskelussa.

Sisältöjä ovat:

 1. Mitä tekoäly on?
2. Tekstipohjaiset tekoälyt ja niiden käyttäminen; LLM, eli laajat kielimallit ja tiedonhankkiminen; Mitä on promptit ja promptaaminen? Kuinka voisin soveltaa näitä omassa tuntisisällössä?; Milloin tekoäly on väärässä ja kuinka tunnistan sen?; Millaisia vastauksia tekoälyä oikein ja väärin käyttävät opiskelijat tuottavat.
3. Generoivien tekoälyjen käyttäminen; Tekoälyn hyödyntäminen esim. biologian, historian, kuvaamataidon, äidinkielen, tai maantiedon luovien tehtävänantojen kautta.
4. Tekoälyn hyödyntäminen videotuotannoissa.
5. Tekoälyä käyttävien sovelluksien hyödyntäminen omassa työssä ja tekemisessä.
6. Tekoälyn rajoitteet ja haasteet.

Koulutus sisältää etäkoulutuspäiviä (yht. 12 h) ja omaa opetusta tukevia tehtäviä.

Kohderyhmä:
Lukion henkilöstö

Ajankohta:
Kevät 2026, ajankohta tarkentuu.

Kouluttaja:
Vastuukouluttajana toimii LUC Lapin korkeakoulukonsernin asiantuntija Petri Hannula.