YTM Maria Toppi on saanut Kunnallisalan kehittämissäätiöltä vuoden apurahan väitöstutkimukseensa. Toppi tutkii väitöskirjassaan lasten ja nuorten verkkohäirinnän kokemuksia, seurauksia ja avun hakemisen prosesseja nuorten näkökulmasta.

Alaikäisiin kohdistuva verkkohäirintä on väitöskirjatutkija Maria Topin mukaan merkittävä hyvinvointi‑ ja yhdenvertaisuushaaste, jonka pitkäkestoiset vaikutukset nuorten psyykkiseen, sosiaaliseen ja koulutukselliseen kehitykseen ovat huomattavia.

– Ilmiön aliraportointi ja lasten sekä nuorten haavoittuva asema korostavat kokijoiden oman äänen systemaattisen kuulemisen tarvetta,Toppi sanoo.

Toppi tarkastelee väitöstutkimuksessaan verkkohäirinnän ilmiötä nuorten näkökulmasta ja heidän asuinpaikkansa huomioiden. Topin mukaan harvaan asutuilla alueilla digitaalisten vuorovaikutusympäristöjen rooli korostuu nuorten sosiaalisissa suhteissa.

– Tutkimuksessani huomioidaan verkkovälitteisen toiminnan kaksijakoinen luonne: sen tarjoamat mahdollisuudet hyvinvoinnille ja sosiaaliselle osallisuudelle sekä toisaalta riskit, joita digitaalisten alustojen kautta tapahtuva häirintä voi nuorten elämään tuottaa.

Tutkimuksessa haastatellaan nuoria aikuisia, jotka ovat kokeneet verkkohäirintää alaikäisinä. Aineistonkeruussa yhteistyökumppaneina on eri organisaatioita ja järjestöjä, kuten Nuorten Ystävät ry, ODL Oulun diakonissalaitoksen säätiö ja Vuolle Setlementti ry.

Topin mukaan tutkimuksen tulokset tukevat kuntien ja hyvinvointialueiden sosiaali-, nuoriso- ja kasvatusalan työntekijöitä tunnistamaan ja ehkäisemään verkkohäirintää sekä auttamaan sitä kohtaavia nuoria.

Kunnallisalan kehittämissäätiön apurahahakuun tuli yhteensä 229 hakemusta. Rahoitusta myönnettiin kolmelle tutkimushankkeelle ja neljään väitöskirjatutkimukseen.

Lisätietoja

Nuorempi tutkija Maria Toppi, maria.toppi@ulapland.fi

Tiedote (12.6.2026): KAKS teki apurahapäätökset vuoden 2026 ensimmäisestä hausta