Hanke keskittyi etäopetuksen pedagogiikkaan, monenlaisten oppilaiden etäohjauskysymyksiin ja taito- ja taideaineiden järjestämiseen etäopetuksessa. Lisäksi hankkeessa tuotettiin materiaaleja saamen kielellä tapahtuvan etäopetuksen tarpeisiin.

Hankkeessa luotiin materiaalille avoin digitaalinen alusta, jolla materiaalit ovat helposti luettavissa olevina interaktiivisina infograafeina, joissa pienemmät kuvakkeet voidaan avata ja tiedot voidaan tarpeen tullen tulostaa. Lisäksi hankkeessa tuotettiin podcasteja ja videotallenteita. Hankkeessa panostettiin tuotetun materiaalin saavutettavuuteen ja helppolukuisuuteen. Hanke käytti myös sosiaalista mediaa tiedon jakamiseen.


Mikä eLappi?

Hanke pohjautui ajankohtaiseen tarpeeseen kehittää etänä tapahtuvaa perusopetusta. Perusopetus siirtyi nopealla aikataululla Covid-19 (koronaviruksen) aiheuttaman pandemian vuoksi etäopetukseen koko Suomessa, eikä tilanteeseen ehditty valmistautua.

Hankkeen avulla pyrittiin vahvistamaan etänä tapahtuvan perusopetuksen toimintaedellytyksiä Lapin alueella. Vaikka kriisistä johtuva etäopetuksen tarve menikin kohtalaisen pian ohi, on silti paljon opettajia, jotka kaipaavat lisää etäopetusvalmiuksia.

Tässä hankkeessa pyrittiin tuomaan etäopetukseen liittyvää koulutus ja tuki avoimesti opettajien saataville ja sitä kautta vaikuttaa heidän digipedagogisiin valmiuksiinsa sekä etäopetustilanteissa että tämän päivän luokkaopetuksessa.

Hanke pyrki kartoittamaan etäopetuksessa hyödynnettävän teknologian ja sovellusten käytön osaamiseen liittyviä kehittämisen tarpeita opettajien keskuudessa. Havaittujen tarpeiden pohjalta opettajille tarjottiin asiantuntija-apua ja koulutusta sekä tuotettiin avoimesti saatavilla olevaa tukimateriaalia etäopetuksen pedagogisten menetelmien ja digitaalisten välineiden haltuun ottamiseen. Tavoitteenamme on ollut laadukkaan opetuksen takaaminen kaikkialla Lapissa.


Tulokset

Hankkeen tuloksena Lapin alueella vahvistettiin uudenlaisten digitaalisen ratkaisujen käyttöä ja uudenlaisia digitaalista teknologiaa hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja etäopetuksessa. Opettajien digitaalinen osaaminen syventyi ja monipuolistui sekä etäopetuksen laatu parani.