Etäopintoihin osallistumisen tukeminen perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa (eOPE) -hankkeen tavoitteena on vahvistaa opettajien ja muun ohjaushenkilöstön valmiuksia etäopetuksessa erityisesti Lapin maakunnan alueella.

Hankkeessa kartoitetaan etäopetuksessa hyödynnettävien teknologioiden ja sovellusten käyttöön liittyviä osaamistarpeita sekä etäohjaukseen liittyviä solmukohtia, joiden avulla puututaan erityisesti etäkoulunkäynnin ongelmiin ja ehkäistään koulupudokkuutta. Verkkovälitteiset asiantuntijakoulutukset ovat avoimia kaikille nuorten kanssa työtä tekeville.  Kohderyhmänä ovat myös opettajaopiskelijat. 

Hankkeen tavoitteina on:
  • Etäopetuksen ja ohjauksen monipuolistamisen lisääminen
  • Etäopetuksen ja ohjauksen haasteiden tunnistaminen ja vähentäminen 
  • Syrjäytymisen ja koulupudokkuuden vähentäminen etäopetuksessa ja ohjauksessa 
  • Etäopetuksen ja ohjauksen digipedagogisen osaamisen vahvistaminen 
Toteutus

Tavoitteisiin liittyviä teemoja lähestyttiin lisäämällä opetushenkilöstön psykososiaalisia taitoja teknologiavälitteisessä opetuksessa, ja siten tuettiin heitä syrjäytymisen ehkäisyyn liittyvässä työssä sekä etäopetuksen ja ohjauksen digipedagogisissa haasteissa.
Hankkeessa kehitettiin ja tuotettiin nuorten näkökulmasta etäohjaukseen liittyviä osallistavia ja toiminnallisia koulutuksia, ohjeistuksia ja työkaluja sekä rakennettiin opettajien tueksi vuorovaikutteisen etäopetuksen toimintamalli.

Yhteisöllisesti tuotetun toimintamallin päätavoitteena oli vahvistaa ja tukea nuorten lappilaisten koulutukseen osallistumista ja koulutuksen päätökseen saamista myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Lapin yliopiston ja Lapin koulutuskeskus REDUn asiantuntijat suunnittelivat ja toteuttivat yhteistyössä ratkaisuja ja täsmäkoulutusta tämän päivän opetuksen tarpeisiin. Lisäksi hankkeessa tuotettiin materiaaleja etäopetuksessa hyödynnettävien vuorovaikutuksellisten digitaalisten ratkaisujen käyttöönotossa sekä oppilaanohjauksessa.

Uutiset

eOPE -hankkeen opas on nyt julkaistu!

Oppaan tavoitteena on ollut tuottaa ja jakaa tietoa opiskelijoiden psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemisesta etäopetuksessa. Opas on saatavilla myös pohjois-,inarin- ja koltansaameksi. Tämä opas etäopetuksesta ja ohjauskäytänteistä on syntynyt Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskuksen (ELY) myöntämässä ja Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamassa eOPE – Etäopintoihin osallistumisen tukeminen perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa -hankkeessa (01.05.2021-31.09.2023).

Pääset tutustumaan oppaaseen klikkaamalla haluamasi kieliversion linkkiä. Opas on julkaistu myös AOE:ssa >

Opiskelijoiden psykososiaalisen hyvinvoinnin tukeminen etäopetuksessa

Studeanttaid psykososiála buresveadjima doarjun gáiddusoahpahusas

Uáppei psykososiaallii pyereestvaijeem tuárjum káidusmáttááttâsâst

Mättʼtõõttji psykososiaalʼlaž pueʹrrvââjjam tuärjjummuš ougglõsmättʼtõõzzâst


Keväällä 2021 eOPE-hanke lähti vauhdikkaasti käyntiin kartoittamalla etäopetukseen ja ohjaukseen liittyviä ongelmakohtia. Alkukartoitus tehtiin kyselyiden avulla, jotka oli suunnattu 9. luokan oppilaille ja toisen asteen opiskelijoille sekä opetus- ja ohjaushenkilöstölle Lapin alueella.
Kyselyiden vastauksia on hyödynnetty aktivoivien ja osallistavien työpajojen järjestämisessä.  Työpajoja on järjestetty tähän mennessä toisen asteen ammatillisille ja lukio-opiskelijoille, yliopiston opettajille, yliopisto-opiskelijoille, luokanopettajaopiskelijoille sekä toisen asteen opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Olemme myös saaneet näkyvyyttä hankkeelle erilaisissa tapahtumissa.

Vuoden 2023 puolella jatkamme opettajille suunnatun käsikirjan suunnittelemista ja työstämistä. Käsikirja tulee pitämään sisällään käytännön ohjeistuksia ja tietoa etäopetukseen liittyvistä järjestelyistä. Työpajoista saatuihin tuloksiin ja infograafeihin voi tutustua jo julkaistujen artikkelien kautta.

Julkaisut vuonna 2022:

  1. Korte, S.-M., Upola, S., Paksuniemi, M., Väätäjä, J., & Keskitalo, P. (2022). A Model to Support Students’ Psychosocial Well-Being: Promoting Student Self-Efficacy in Remote Learning. In E. Baumgartner, R. Kaplan-Rakowski, R.E. Ferdig, R. Hartshorne, & C. Mouza (Eds.), A Retrospective of Teaching, Technology, and Teacher Education during the COVID-19 Pandemic (pp. 25–30). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). https://www.learntechlib.org/primary/p/221522/  
  2. Etäoppimisympäristöt haastavat niin opiskelijaa kuin opettajaakin. TIVI – Tieto- ja viestintätekniikka. · Nov 21, 2022. https://tivia.fi/uutiset/tivia-news-1/etaoppimisymparistot-haastavat-niin-opiskelijaa-kuin-opettajaakin-1697  
  1. Etäopetuksen työkaluja kehittämässä. IT Insider. TIVIA News – Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset – Finnish Information Processing Association · Nov 21, 2022. https://itinsider.fi/blog/etaoppimisymparistot-haastavat-niin-opiskelijaa-kuin-opettajaakin/  
  2. Upola, S., Korte, S.-M., Väätäjä, J., Lakkala, S., Paksuniemi, M., & Keskitalo, P. (2023). Opiskelijoiden aineelliset ja kokemukselliset etäopiskeluympäristöt Covid-19-pandemian aikana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 1/2023. (julkaistaan tammikuussa 2023)

Podcast osa 1 & 2 julkaisu: Ammatillisten oppijoiden moninaisuus osa 1 ja 2

23.05.2022 Podcast osa 3 julkaisu: Erilaisten oppijoiden ääni ja sen huomioiminen etäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa

09.08.2022 eOPE-hankkeen esittely lukion suunnittelu- ja koulutuspäivillä Rovaniemellä

elokuu 2022 TIKTOK video yhteistyössä Annukka Vesan kanssa: Kuinka käyttää Tiktok-videoita opetuksessa ja ohjauksessa

Rahoittaja

Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) on myöntänyt Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan koordinoimalle eOPE -hankkeelle Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoitusta ajalle 01.05.2021 – 30.06.2023. Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 310 000 euroa ja se toteutetaan yhteistyössä Lapin koulutuskeskus REDUn kanssa.

Satu-Maarit Korte 

Projektipäällikkö, hankejohtajan tehtävät syyskuusta alkaen, Lapin yliopisto

satu-maarit.korte(at)ulapland.fi
+ 358 40 48 44 492

LaCRIS-profiili

Solja Upola 

Asiantuntija, Lapin koulutuskeskus REDU
+ 358 40 843 7692

Merja Paksuniemi 

Siirtynyt hankejohtajan tehtävistä muihin tehtäviin syyskuussa, Lapin yliopisto

Janne Väätäjä

Asiantuntija, Lapin yliopisto
janne.vaataja(at)ulapland.fi
+358 40 484 4259

LaCRIS-profiili

Pigga Keskitalo 

Asiantuntija, Lapin yliopisto
pigga.keskitalo(at)ulapland.fi
+358 40 484 4153

LaCRIS-profiili

Enni Keskitalo

Tutkimusapulainen, Lapin yliopisto
+358 40 480 5285