Kulttuurisensitiivinen opinpolku Lapissa (KOP) -hanke pohjautui Opintie sujuvaksi -selvityshankkeessa kerättyyn tietoon peruskoulusta toisen asteen opintoihin siirtymävaiheessa olevilta maahanmuuttajataustaisilta oppilailta ja saamelaisoppilailta.

Tieto teki näkyväksi ongelmakohtia, joiden minimoimisella siirtymävaiheisiin saataisiin sujuvuutta.  Kulttuurisensitiivinen opinpolku Lapissa -hankkeen toimenpiteillä haluttiin vaikuttaa siihen, että aiemman selvityshankkeen esiin nostamiin kehittämistarpeisiin voitaisiin vastata ja hankkeen tuottama tärkeä tieto voitaisiin jalkauttaa käytäntöön.
Näin voitaisiin vaikuttaa siihen, että koulusiirtymä olisi onnistunutta ja että mahdollisimman moni saamelais- ja maahanmuuttajanuori voisi saada tukea, joka edesauttaisi myöhempää siirtymistä jatko-opintoihin ja valmistumista ammattiin.

Hankkeessa tehtiin tiivistä yhteistyötä koulutusta järjestävien tahojen (Lapin ammattiopiston, Lapin matkailuopiston, Lapin urheiluopiston, Saamelaislukion ja Rovaniemen koulutoimen) kanssa, suunnittelemalla hankkeen toimintojen sisällöt ja toteutustavat yhdessä.

Hankkeessa haluttiin vastata kohderyhmän esille nostamiin tarpeisiin koulusiirtymien tukemiseen liittyen.
Hankkeen tavoitteena oli kehittää ja toteuttaa maahanmuuttaja- ja saamelaisoppilaiden siirtymävaihetta sujuvoittavia toimia ja auttaa heitä valitsemaan omia opinpolkujaan muun muassa opinto- ja oppilaanohjauksen avulla.
Toiminta toteutettiin käytännön yhteistyönä siirtymävaiheessa työskentelevien ammattilaisten, maahanmuuttaja- ja saamelaisoppilaiden sekä opettajaksi opiskelevien kanssa.

Hankkeessa julkaistut opetusvideot 

Hankkeen tavoitteet, toimenpiteet ja tulokset

Hankkeen tavoitteena oli toteuttaa maahanmuuttaja- ja saamelaisoppilaiden siirtymävaihetta sujuvoittavia malleja sekä edelleen kehittää niitä saadun palautteen perusteella kulttuurisensitiivisyys huomioiden. Hankkeen aikana kehitettyjen menetelmien haluttiin jäävän käytännöiksi oppilaitoksiin ja kuntiin myös hankkeen päättymisen jälkeen. Näin ne hyödyntäisivät myös myöhemmin siirtymävaiheessa olevia oppilaita. Hankkeen toiminnan kehittämisessä tehtiin yhteistyötä hankkeeseen sitoutuneiden tahojen Lapin ammattiopiston, Lapin matkailuopiston, Lapin urheiluopiston, Saamelaislukion, Rovaniemen koulutoimen ja Siirtolaisuusinsituutin kanssa. Toimenpiteiden kohteena olivat peruskoulun viimeistä luokkaa käyvät maahanmuuttaja- ja saamelaistaustaiset oppilaat sekä valmistavassa opetuksessa opiskelevat oppilaat sekä heidän kanssaan työskentelevät henkilöt. Tavoitteena oli ennaltaehkäistä mahdollisia ongelmia ja opintojen keskeytyksiä. Tarkoituksena oli lisätä sekä lähettävän että vastaanottavan oppilaitoksen henkilöstön tietoa siitä, kuinka toimia monikulttuuristen oppilaiden kanssa ja tukea nuorten oppilaiden siirtymävaihetta tuomalla kulttuurisensitiivisiä menetelmiä kouluun.

  • Hankkeen aikana Lapin alueen peruskouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa työskenteleville henkilöille, kuten rehtoreille, opettajille ja opinto-ohjaajille, sekä opettajaksi opiskeleville järjestettiin työpajoja kulttuurisensitiivisyys teemaan liittyen.
  • Hankkeen aikana aloitettiin vertaistukitoiminta, johon otettiin mukaan jo siirtymävaiheen läpikäyneitä henkilöitä, jotka pystyivät hyödyntää omia kokemuksiaan.
  • Hankkeen aikana valmistettiin informatiivinen opetusvideo  erilaisista urapoluista.
  • Hankkeen aikana kehitettiin ja sovellettiin hankkeen toimintojen pohjalta menetelmiä, jotka jatkossa auttaisivat nuoria tekemään omia urapolkuvalintojaan
  • Hankkeen aikana kerätyn tiedon pohjalta toteutettiinkonkreettisia toimenpiteitä, jotka esitellään opaskirjasessa. Opaskirjanen on netissä ilmaiseksi ladattavissa ja siinä oleva tieto on eri toimijoiden hyödynnettävissä myös tulevaisuudessa.
  • Hankkeen toimenpiteistä, hankkeen aikana kerätystä tiedosta ja tuloksista tiedotettiin laajasti.

Hankkeen lisätiedot

Hanketta rahoitti Euroopan sosiaalirahasto ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Hankkeen päätoteuttajana toimi Lapin yliopisto.

Lapin ammattiopisto, Lapin matkailuopisto, Lapin urheiluopisto, Utsjokisuun koulu/Saamelaislukio, Rovaniemen kaupunki/koulutoimi ja Siirtolaisuusinstituutti.

Kulttuurisensitiivinen opinpolku Lapissa -hankkeen projektipäällikkönä toimi KM Susanna Rivinen. Lisäksi hankkeessa oli mukana KM Minna Körkkö, FT Partow Izadi, KT, dosentti Pigga Keskitalo ja KT Rauna Rahko-Ravantti. Hankkeen vastuullisena johtajana toimi KT Merja Paksuniemi.