Tiedematkailu yhdistää tieteellisen tiedon ja matkailun, parantaa matkailutuotteiden sisältöä, rikastaa asiakaskokemusta ja tukee kestävää matkailua.

Tausta

Hankkeessa hyödynnetään aiemmassa NPA-rahoitteisessa Scientific Tourism -hankkeessa syntynyttä tiedematkailukonseptia ja Wonder Seekers – Expanding Minds -brändiä. Hankkeen avulla vahvistetaan Lapin matkailun kestävyyttä, innovatiivisuutta ja ympärivuotista vetovoimaa yhdistämällä tieteellinen tieto ja matkailuelämykset uudella tavalla.

Tavoitteet

Tavoitteena on kartoittaa vähintään 20 Lapin matkailuyrityksen kiinnostus ja valmiudet tiedematkailun kehittämiseen sekä luoda aktiivinen yritysverkosto. Työpajoissa selvitetään yritysten mahdollisuudet ja esteet sekä laaditaan alustava etenemissuunnitelma maakuntatasoisesta tiedematkailubrändistä, joka yhdistää paikallisen tieteellisen tiedon ja matkailun. Yrityksille tarjotaan konkreettinen pohja tieteellisen tiedon yhdistämiseen matkailutuotteisiin.

Kohderyhmä

Kohderyhmänä ovat Lapin matkailuyritykset, erityisesti pk-yritykset sekä matka- ja eräoppaat, jotka voivat hyödyntää tiedematkailua rikastaakseen tuotteitaan ja palveluitaan. Kohderyhmään kuuluvat myös matkailun alueorganisaatiot, jotka markkinoivat alueen yrityksiä, mutta voivat myös itse hyödyntää tieteellistä tietoa. 

Välillisiin kohderyhmiin kuuluvat Lapin tutkimuslaitokset, jotka voivat tarjota sisältöä tiedematkailuun ja saada yrityksistä uuden kanavan viestiä.

Toimenpiteet
  • Työpaketti 1: Yritysverkoston rakentaminen. Matkailuyritysten kontaktointi ja kiinnostuksen kartoitus tiedematkailun kehittämiseen liittyen.
  • Työpaketti 2: Interaktiiviset tiedematkailutyöpajat. Kolme työpajaa eri puolilla Lappia, joihin kutsutaan yrityksiä ja matkailualan toimijoita. Työpajoissa keskustellaan tiedematkailun mahdollisuuksista ja kartoitetaan yritysten näkemyksiä sekä haasteita yhdessä palvelumuotoilijan kanssa.
  • Työpaketti 3: Tiedematkailukonseptien rakentaminen. Työpajojen tuloksena syntyy konkreettinen suunnitelma tiedematkailubrändistä, hyödyntäen olemassa olevaa Wonder Seekers -brändiä.
Tulokset

Tämän esiselvityshankkeen tuloksia hyödynnetään maakuntatason tiedematkailubrändin jatkokehittämisessä. Työpajojen ja kartoitusten avulla saatua tietoa yritysten tarpeista ja mahdollisuuksista jaetaan alueen matkailutoimijoiden kesken. Tulokset tarjoavat arvokasta tietoa ja suosituksia, joiden avulla yritykset voivat kehittää liiketoimintaansa itsenäisesti ja verkostoitua tehokkaasti paikallisten tiedontuottajien kanssa.