Projektin tarkoitus

Lokakuussa 2025 alkanut Early Education in Museums for an Inclusive Future (MusEdu) on museopedagogisia varhaiskasvatuspalveluja kehittävä 2-vuotinen Erasmus+ -hanke (KA220-SCH – Cooperation partnerships in school education). Hankerahoitus on Opetushallituksen alainen.
 
MusEdu tarjoaa museoiden kanssa yhteistyössä inklusiivista ja korkealaatuista varhaiskasvatusta (Early Childhood Education and Care – ECEC). Hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan museopedagogisia oppimispalveluja esikouluikäisille. Yhdistämällä taideperustaisia lähestymistapoja muotoiluajatteluun hanke tukee esikouluikäisten oppimista, luovuutta ja aktiivista kansalaisuutta, sekä kestävää kehitystä.
Patrtnerit ovat Suomen lisäksi Italiasta, Romaniasta ja Norjasta:
 
Mukana hankkeessa on koulutusverkosto, yhdistys ja kaksi yliopistoa, museoita ja varhaiskasvatusta tarjoavia insituutioita:
 
Italialainen PaCO Design Collaborative on muotoilun ammattilaisista koostuva kansainvälinen verkosto, joka kouluttaa jäseniään ja muita käyttämään muotoilua ja kasvatusta sosiaalisen innovoinnin ja kestävän kehityksen edistämiseksi. Tässä hankkeessa partnerimme tulee Italiasta. Romanialainen All Grow Association tekee yhteistyötä opiskelijoiden, opettajien ja tukijoiden kanssa Romaniassa kehittäen projekteja, joiden tavoitteena on saada aikaan muutosta yhteisötasolla.
 
Yliopistoja on kaksi. Lapin yliopistossa hankkeen partnerit edustavat taidehistoriaa ja taidekasvatusta. Hankkeen toinen yliopiston on norjalainen Arkitektur og Designhogskol en I Oslo.
 
Jokaisella näistä neljästä partnerista on yhteistyökumppaninaan varhaiskasvatuksen palveluja tarjoava instituutio. Italisassa Scuola Dell’infanzia Paritaria ”Maria Bambina”; Romaniassa Episcop Dionisie Romano -peruskoulun yhteydessä toimiva Gradinita cu Program Normal Piticot; Norjassa Tradisjonshåndverk opplæringskontor og Kompetansesenter MiA- Museene i Akershus, jonka vieressä toimii päiväkoti; sekä Suomessa Rovaniemen kaupunkia edustava Rovaniemen taidemuseo, jonka kanssa tehdään yhteistyötä Pohjoissaamen kielipesä Davvisámegiela giellabeassin kanssa. Kielipesä on kielivähemmistön tai alkuperäiskansan lasten päiväkotiryhmä, jossa lasten kanssa puhutaan pohjoissaamea.
 
Jokaisessa maassa on siten museo- ja koulutuspalveluja tarjoava taho, joka työskentelee yhdessä paikallisen esikoulun ja/tai päiväkodin kanssa. Kullakin partnerilla on hankkeessa erityisalue, jota he painottavat. Niitä ovat museopedagogisten oppisisältöjen suunnittelu ja tarjoaminen fyysisiä, kielellisiä, sosiaalisia ja taloudellisia näkökulmia huomioiden.
 
Täällä Suomessa painotus keskittyy Lapin pitkiin etäisyyksiin sekä vähemistökielen ja kulttuurin tukemiseen. Lapin yliopiston yhteistyökumppanit Rovaniemen taidemuseo ja Pohjoissaamen kielipesä Davvisámegiela giellabeassi suunnittelevat ja kehittävät oppisisältöjä ja muotoilevat oppimateriaaleja, joiden tavoitteena on tukea lasten saamelaista kulttuuri-identiteettiä ja tietämystä saamen kulttuurista. Lisäksi tarjotaan tietoa saamelaisesta taiteesta, kulttuurista ja vähemistökielestä kansainvälisesti. Hankkeen päättyessä oppimateriaali on saatavilla ilmaiseksi verkossa, ja se käännetään sekä englanniksi että pohjossaameksi.
Hankkeessa sisältöjen luomisessa keskeistä on yhteistyö lasten ja varhaiskasvatuksen opettajien kanssa. Lisäksi hanke pyrkii tavoittamaan muita varhaiskasvatuksen ja sitä tukevan kulttuurin sidosryhmiä. Hankkeen aikana järjestetään koulutustilaisuuksia varhaiskasvatuksen opettajille ja muille hankkeessa toimiville tahoille. Kasvattajat saavat koulutusta museopohjaisista oppimismenetelmistä ammatillisen osaamisen vahvistamiseksi. MusEdu luo innovatiivisen taideperustaisen varhaiskasvatussuunnitelman ja opettajakoulutuksen edistääkseen museopohjaista oppimista. Hankkeessa tuotetaan digitaalinen avoimen lähdekoodin materiaalipankki, joka sisältää virtuaalinäyttelyitä, onnistumistarinoita ja pelillistetyn museoseikkailun, jotka täydentävät opetussuunnitelmaa. Tämä lähestymistapa edistää inklusiivista ja kestävää kasvatusta, vahvistaa esikouluikäisten kriittisiä taitoja ja syventää yhteistyötä koulujen ja museoiden välillä.

Taidemuseopedagogiikkaa
Koululaisryhmä taidetta tarkastelemassa Galleria Valossa vuonna 2022. Kuva: Annamari Manninen