Hankkeen tavoitteena oli 45+ työnhakijoiden kokonaisvaltainen valmennus työllistymisen tukemiseksi.

Hankkeen toimenpiteet

1) 45+ -työnhakijoiden julkisuuskuvan kohentaminen: Monikanavaisella markkinointikampanjalla lisätään työnantajien tietoisuutta 45+ -työnhakijoiden osaamispotentiaalista työmarkkinoilla.

2) Uravalmennus: Uravalmennus järjestetään monimuotoisena ohjauksen, työelämäyhteistyön ja työpajojen kokonaisuutena, joista osallistuja valitsee itselleen sopivat osiot. Ohjaus pohjautuu kohtaamiseen, osaamispotentiaalin kasvattamiseen ja hyödyntämiseen sekä verkostojen rakentamiseen.

3) Ratkaisuja kohtaantohaasteisiin: Hanke tekee tiivistä yhteistyötä Lapin alueen työnantajien kanssa ja tukee työnantajien ja työnhakijoiden kohtaamisia. Kohtaantohaasteisiin vastataan täydennys- ja lyhytkoulutuksilla yhteistyössä te-palveluiden kanssa. Työllistymisen eri vaihtoehtoja tuodaan esille ja hyödynnetään. Tiedonvälitystä toteutetaan monikanavaisesti (some, jalkautuminen). Vuorovaikutteiset rekrytapahtumat tarjoavat työnantajille tilaisuuden tutustua motivoituneisiin 45+ -työnhakijoihin.

4) Benchmarkingilla poimitaan pohjois- ja kotimaiset parhaat käytänteet, joita sovelletaan uraohjauksen kehittämisessä. Hankkeen toimenpiteistä kertyneitä kokemuksia ja tietoa hyödynnetään uudenlaiseen toimintamallin rakentamisessa kohderyhmälle. Malli on työnhakijoiden, työnantajien sekä TNO-henkilöstön hyödynnettävissä. Hankkeen aikaiset hyvät käytännöt ja julkisuuskuvakampanjan tuotokset kootaan ”Kokemus puhuu” -materiaaliin.