Oppilaan ja oppimisen tukeminen

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perusopetuksessa 1.8.2025 alkaen

Oppimisen ja koulunkäynnin järjestäminen pohjautuu suunnitelmallisesti toteutettaviin oppimisen edellytyksiä tukeviin opetusjärjestelyihin, jotka koskevat kaikkea perusopetuksen toimintaa. Ne ovat keskeinen osa koulun toimintakulttuuria, joka antaa edellytykset kaikkien oppilaiden osallisuuteen, oppimiseen ja koulunkäynnin tukeen. Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä tarkoitetaan mm. opetuksen eriyttämistä, kielitietoista opetusta, opetusryhmien muodostamista, erilaisia pedagogisia ratkaisuja, koulunkäynnin ohjaajan tukea.

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt luovat pohjan laadukkaalle perusopetukselle, ryhmäkohtaisille tukimuodoille ja oppilaskohtaisille tukitoimille. Jos oppilaalla on vaikeuksia oppimisessa tai opetukseen osallistumisessa, tulee hänen saada tarvitsemiaan tukimuotoja ja -toimia. Näiden toteutuksessa korostuu vahvasti suunnitelmallisuus ja ennakointi sekä samanaikaisopetus sekä opetushenkilöstön keskinäinen yhteistyö. Oppilaalla on aina ensisijaisesti oikeus ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin. Näitä ovat yleinen tukiopetus, erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä sekä opetuskielen tukiopetus.

Jos oppilaalla on vaikeuksia oppimisessa tai opetukseen osallistumisessa, tulee hänen saada tarvitsemiaan tukimuotoja ja -toimia. Näiden toteutuksessa korostuu vahvasti suunnitelmallisuus ja ennakointi sekä samanaikaisopetus sekä opetushenkilöstön keskinäinen yhteistyö.

Oppilaalla on aina ensisijaisesti oikeus ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin. Näitä ovat yleinen tukiopetus, erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä sekä opetuskielen tukiopetus. Jos oppilaalla ei ole riittävää opetuskielen taitoa perusopetuksen oppimäärän suorittamiseksi, on hänellä oikeus opetuskielen tukiopetukseen.

Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä, on oppilaalla oikeus saada lisäksi yksilöllisesti kohdennettuja oppilaskohtaisia tukitoimia. Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen joko kokonaan tai osittain voidaan tehdä vasta silloin, kun tukimuodot ja tukitoimet eivät ole riittäviä eikä oppilas täytä opetussuunnitelman tavoitteita.

Yleisellä tukiopetuksella vastataan varhain ja ryhmän tasolla havaittuihin tuen tarpeisiin ja vaikeuksiin ja sillä voidaan ehkäistä vaikeuksia ennakolta ja varmistaa opittavien asioiden ymmärtäminen sekä opintojen eteneminen. Yleinen tukiopetus voi olla opittavana oleviin asioihin tutustumista etukäteen tai niiden kertaamista ja se voi kohdistua kaikkiin oppiaineisiin. Yleisellä tukiopetuksella voidaan vastata myös sairauspoissaoloista johtuviin lyhytaikaisiin tuen tarpeisiin. Yleistä tukiopetusta voidaan antaa joko lukujärjestyksen mukaisten oppituntien aikana tai oppituntien ulkopuolella.

Erityisopettajan antamalla opetuksella muun opetuksen yhteydessä tarkoitetaan erityisopettajan antamaa ja erityispedagogiseen osaamiseen perustuvaa opetusta, joka tukee esi-, luokan- tai aineenopetusta. Tuki on erityisopettajan antamaa opetusta, jota annetaan yhteis- tai samanaikaisopetuksena tai pienemmässä ryhmässä, mutta tällöin kyse on joustavasti muodostetusta ja tilapäisemmästä ryhmästä, ei säännöllisestä pienryhmästä. Erityisopettaja ei voi samanaikaisesti antaa ryhmämuotoista tukea ja oppilaskohtaista erityisopettajan opetusta muun opetuksen yhteydessä.

Oppilaalla, jolla ei ole riittävää opetuskielen taitoa perusopetuksen oppimäärän suorittamiseksi, on oikeus opetuskielen tukiopetukseen. Opetuskielen tukiopetus kohdistuu ensisijaisesti opetuskielen ja eri tiedonalojen tekstitaitojen vahvistamiseen. Opetuskielen tukiopetus on maahanmuuttotaustaisten oppilaiden lisäksi tarkoitettu esimerkiksi oppilaille, joilla on kielen kehityksen häiriöitä tai kehitysvammaisuuteen, monimuotoiseen kehityshäiriöön tai autismikirjoon liittyvää kielellisen kehityksen häiriötä. Tukimuoto on tarkoitettu opetuskielen hallinnan tukemiseen eikä sillä voi korvata muuta, esimerkiksi muiden oppimisvaikeuksien vuoksi oppilaalle annettavaa tukea. Opetuskielen tukiopetus ei ole myöskään peruskielitaidon opetusta, vaan se on nimenomaan tukea opetuskielen hallintaan. Opetuskielen tukiopetus ei ole suomi tai ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -opetusta, joka on äidinkieli ja kirjallisuus oppiaineen yksi oppimäärä.

Opetuskielen tukiopetus rinnastuu yleiseen tukiopetukseen järjestämisen ja toteuttamisen osalta, mutta se kohdistuu sisällöllisesti nimenomaan opetuskielen taidon tukemiseen siten, että oppilaan on mahdollista paremmin seurata opetusta ja edetä opinnoissaan.

Jos oppilasta ei voida riittävästi tukea ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla tai tukitoimia on tarpeen jatkaa säännöllisesti, on oppilaalle annettava lisäksi oppilaskohtaisia tukitoimia.

Oppilaskohtaisten tukitoimien tarpeen arviointi käynnistyy, kun oppilaan opettajat katsovat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä tukemaan oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä.

Oppilaskohtaisia tukitoimia annetaan säännöllisesti tuen tarpeen arvioinnin ja suunnitelman sekä näiden perusteella tehdyn hallintopäätöksen mukaisesti.

Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat

  1. erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä,
  2. erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä,
  3. erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa tai
  4. opetukseen osallistumisen edellyttämät oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet.

Oppilaskohtaiset tukitoimet järjestetään ensisijaisesti oppilaan omassa koulussa.

Koululla toimii seitsemän koulunkäynninohjaajaa. Ohjaajien sijoittelussa avustustehtäviin käytetään apuna seuraavia kriteereitä:

  • oppimisen ja koulunkäynnin tuen edellyttämä koulunkäynnin ohjauksen tarve
  • lääkärinlausuntoon perustuva koulunkäynninohjauksen tarve
  • hyvinvointiryhmän kartoittama koulunkäynninohjauksen tarve
  • opetushenkilöstön arvio koulunkäynnin ohjauksen tarpeesta

Päätökset koulunkäynninohjauksen resurssista tekee rehtori esityksen pohjalta.

Läksyparkki on oppilaiden käytettävissä maanantaista torstaihin klo 13.00-15.00.  Koulunkäynninohjaajat ohjaavat läksyparkissa.

  • Opettaja huolehtii selkeästä kirjallisesta tehtävänannosta.
  • Alaluokkien läksyparkki sijaitsee Tukiraitilla ja yläluokkien ”Mahis”-läksyparkki pidetään keskiviikkoisin klo. 14.00-16.00 D-osassa kirjastossa.
  • Lapin yliopiston harjoittelukoulun logo
Viimeksi päivitetty: 26.8.2025