Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tutkimus liittyy oppimisen ja osaamisen edistämiseen. Tiedekunnan tutkimuskärkiä ovat 1) osallisuus, 2) tasa-arvo ja yhdenvertaisuus sekä 3) nousevana alana kestävyys kasvatuksessa ja koulutuksessa. Näihin monitieteisiin teemoihin keskittymällä ratkotaan lokaaleja, globaaleja ja yhteiskunnallisia ongelmia sekä edistetään yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointia. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa ja ymmärrystä sekä edistää elämänlaatua vahvistamalla kasvatuksessa ja koulutuksessa toteutuvaa osallisuutta, sukupuolten tasa-arvoa sekä yhdenvertaisuutta ja yhteiskunnan kestävyyttä. Tutkimus yhdistää käytännön ongelmanratkaisua ja teoreettista analyysia, jotka yhdessä luovat merkittävää yhteiskunnallista vaikutusta. Tutkimuksen pääteemat läpäisevät kaikkien tutkimusryhmien toimintaa, vaikka ryhmien painotukset vaihtelevat eri teemojen osalta.

Tieteellisen jatkokoulutukseen voi hakeutua henkilö, joka on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon tai vastaavan ulkomaisen koulutuksen, joka täyttää Lapin yliopiston hakukriteerit. Lisäksi tulee olla suoritettuina joko syventävät opinnot haetun jatkotutkinnon pääaineessa tai muut niihin rinnastettavat opinnot. Kasvatustieteen tohtorin pääaineita ovat kasvatustiede, aikuiskasvatustiede, erityispedagogiikka tai mediakasvatus. Filosofian tohtorin (FT) tutkinnon suoritusoikeus voidaan myöntää silloin, kun väitöskirja edustaa jotain muuta kuin edellä mainittua tiedekunnan vastuulla olevaa pääainetta – tällöin kyse on joko vahvasti monitieteisestä tai tieteiden välisestä tutkimuksesta tai jatko-opiskelijasta, jonka aiempi tutkinto on niin eri alalta, ettei tutkintoa voida myöntää tiedekunnan oppiaineesta edes täydentävien opintojen jälkeen. Filosofian tohtorin tutkinnossa pääaineena voi olla myös sukupuolentutkimus.