Graafinen ohjeisto


Tunnus

Heraldikko Kaj Kajanderin suunnittelema kide-merkki otettiin käyttöön syksyllä 1980.

Tunnuksen erottuvuuden takaamiseksi kaikissa tilanteissa tulee tunnuksen ympärille jättää suoja-alue. Suoja-alueen sisälle ei saa sijoittaa tekstiä, valokuvia tai muita voimakkaita graafisia elementtejä. Oheisissa kuvissa on esitetty suoja-alueen minimimitat niin vaaka- kuin pystyversiossa.

Suoja-alueen koon määrittämisessä käytetään mittayksikkönä kide-merkin ja tekstin välissä olevaa leveysmittaa (X). Kaikissa Lapin yliopiston ja Arktisen keskuksen tunnusvaihtoehdoissa käytetään samaa suoja-aluetta.

Keskitetyn tunnuksen koko on minimissään 15 mm levyinen, vaakaversion minimileveys on 20 mm. Tätä pienempänä tunnusta ei suositella käytettävän, koska muuten luettavuus kärsii.

Kide-merkkiä voidaan käyttää myös erikseen. Merkissä pätee sama suoja-alue kuin oheisessa ohjeistuksessa.

Esimerkkejä tunnuksen sallituista ja kielletyistä käyttötavoista:


Valkoisella pohjalla tunnuksesta käytetään aina värillistä versiota. Värillistä versiota voi käyttää myös vaaleasävyisen valokuvan päällä, kunhan kontrastiero on riittävä.


Mustaa tunnusta käytetään vain mustavalkoisissa dokumenteissa. Tummalla pohjalla käytetään valkoista (negatiivi) tunnusversiota.


Myös väripinnan päällä käytetään valkoista tunnusversiota. Kuvien päällä tunnusta voi käyttää valkoisena, mutta vain jos tunnuksen ja taustan välinen kontrastiero on riittävä.


Ei näin! Tunnuksen täytyy erottua selkeästi taustasta. Tunnuksen väriä ei saa vaihtaa, eikä mittasuhteita muuttaa kaventamalla tai leventämällä tunnusta.

Värit

Huom! Sanomalehti-ilmoituksissa (esim. väriprofiileilla ISOnewspaper26v4 ja WAN-IFRAnewspaper26v5) käytetään hieman eri sävyjä turkoosista ja harmaasta:
TURKOOSI CMYK 95 / 0 / 3 / 0
HARMAA CMYK 0 / 0 / 0 / 95

Saavutettavuus

Saavutettavuusdirektiivin kontrastivaatimusten johdosta turkoosia ei saa käyttää tekstin värinä vaalealla taustalla eikä pohjavärinä valkoisen tekstin alla sähköisissä materiaaleissa. Turkoosin ja valkoisen kontrastiero ei ole riittävä. Myös painetuissa materiaaleissa on hyvä soveltaa samoja ohjeita. Kuvituselementeissä turkoosia voi käyttää.

Ei näin:

Vaan näin:


Typografia

Typografia on tunnuksen ja värimaailman ohella tärkeä visuaalinen peruselementti, jonka yhtenäinen käyttö luo tunnistettavan ilmeen kirjoitetulle viestille.

Lapin yliopiston fontit

Pääfontti Lato: Monipuolinen fontti, josta löytyy 16 erilaista leikkausta. Sopii kaikenlaisiin ja kaikenpituisiin teksteihin.

Lisäfontti Canvas Script: Vain korostuskäyttöön, esimerkiksi lyhyisiin otsikoihin. Käytä Bold-leikkausta.

Varafontti Calibri. Mikäli jostain syystä Lato-fontti ei ole käytettävissä, voi sen korvata Calibrilla.


Graafiset elementit

Kuusikulmio

  • Pyöreäreunaista kuusikulmiota voi soveltaa monin eri tavoin yliopiston brändiväreissä, ja sitä voi käyttää myös kuvakehyksenä.
Esimerkkejä kuusikulmion käytöstä.

Kimmellys

  • Voidaan käyttää turkoosina tai valkoisena, vapaasti varioiden/skaalaten
  • Huom! Kimmellyksen läpikuultavuusarvot 100 / 40 / 20 / 9 / 5 on säilytettävä.
Turkoosi kimmellys valkoisella pohjalla.
Valkoinen kimmellys kuvan päällä.

Kuvasto

Yliopiston viestintämateriaaleissa käytetään kuvallisina elementteinä valokuvia ja grafiikkaa. Yliopistolla on käytössään oma kuvapankki ulapland.kuvat.fi

Yhteistyökumppaneille-osiosta löytyy rajattu valikoima kuvia. Jos tarvitset laajempaa valikoimaa, ota yhteyttä Lapin yliopiston viestintään (yhteystiedot sivun alaosassa).


Koe enemmän -slogan

Opiskelijarekrytoinnin Koe enemmän -slogan on Lapin yliopiston käyttöön rekisteröity tavaramerkki.

Sloganista on toteutettu visuaalinen merkki, jota voidaan käyttää opiskelijarekrytoinnin markkinointimateriaaleissa turkoosina tai valkoisena.

Slogania voi myös käyttää tekstissä sellaisenaan ilman erityistä visuaalista ulkoasua.

Koe enemmän -sloganin ja merkin käytöstä voi tiedustella viestinnästä (yhteystiedot sivun alalaidassa).

Esimerkki Koe enemmän -merkin käytöstä.

Kysyttävää?

Lisätietoja yliopiston brändistä ja visuaalisesta ilmeestä:

Reetta Linnan henkilökuva

Reetta Linna

Visuaalinen suunnittelija

Suunnittelu- ja viestintäpalvelut

Tarja Helalan henkilökuva

Tarja Helala

Markkinointikoordinaattori

Suunnittelu- ja viestintäpalvelut

Viimeksi päivitetty: 28.8.2025