Media Education Hub

Media Education Hub (MEH) on kehityksen kärjessä oleva opetus- ja tutkimusyksikkö, jolla on yli 25  vuoden kokemus tiederajat ylittävien tutkimushankkeiden toteuttamisesta ja pedagogisten mallien kehittämisestä erilaisiin konteksteihin.

Vastaamme mediakasvatukseen sekä median ja digitaalisen teknologian käyttöön opetuksessa ja oppimisessa liittyvästä koulutuksesta sekä toteutamme alan tutkimus- ja kehittämishankkeita. Teemme eri tieteenaloja yhdistävää tutkimus- ja kehittämistyötä, ja tarjoamme tutkimusperustaista opetusta sekä pääaineena että läpileikkaavana teemana tiedekunnan koulutusohjelmissa.

Olemme vuodesta 2005 alkaen järjestäneet joka toinen vuosi kansainvälisen mediakasvatuskonferenssin MEC Media Education Conference (aiemmin NBE-konferenssi), joka kokoaa yhteen mediakasvatuksen tutkijoita.


Opinnot

Mediakasvatuksen oppiaineessa voit perehtyä monitieteisesti eri-ikäisten ihmisten – lasten, nuorten, aikuisten ja ikäihmisten – mediakasvatukseen.

Opinnot ovat pääasiassa suomen kielellä, mutta joitakin opintojaksoja tarjotaan englannin kielellä.

Keväällä 2025 opiskelijoilla valittavana.

Opinto-opas:

Kasvatusala, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto

Kasvatusala, kasvatustieteen maisterin tutkinto

 

Opinnoissa perehdytään tulevaisuuden luku- ja kirjoitustaitoihin, leikilliseen oppimiseen, tekoälyyn ja ohjelmoinnilliseen ajatteluun. Lisäksi opiskelijat harjoittelevat käytännön työpajoissa tulevaisuuden taitoihin liittyvää sisällöntuotantoa.

Opinto-opas: Kehittyvät teknologiat ja media oppimisessa

Voit suorittaa mediakasvatuksesta myös jatko-opinnot ja väitellä kasvatustieteen tai filosofian tohtoriksi.

Tutustu yliopistomme tutkijakoulutukseen ja ota jatko-opintoasioissa yhteyttä professori Heli Ruokamoon (kts. yhteystiedot alla).

Tutkimus


Teemme tiederajat ylittävää tutkimusyhteistyötä niin kotimaisten kuin ulkomaistenkin yliopistojen ja organisaatioiden kanssa. Keskeiset tutkimusteemamme ovat:

  1. media opetuksessa ja oppimisessa
  2. media yhteiskunnassa
  3. media ja psykososiaalinen hyvinvointi.

Opetukseen ja oppimiseen kohdistuvassa tutkimuksessa tarkastelemme erityisesti verkko- ja mobiiliopetusta, pelillisiä ja leikillisiä oppimisympäristöjä sekä simulaatioiden, virtuaalitodellisuuden ja videoiden pedagogista käyttöä.

Median, yhteiskunnan ja psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyksiin kohdistuvissa tutkimuksissa tarkastelemme erityisesti ihmisten mediankäyttöä ja -käyttämättömyyttä, mediataitoja sekä suhdetta digitalisoituneeseen yhteiskuntaan. Erityisesti kiinnostuksemme kohdistuu harvaan asutuilla alueilla eläviin ihmisiin.

Tutkimus ja kehittäminen

Tutkimuksemme ja koulutuksemme on yhteiskunnallisesti, alueellisesti, sekä globaalisti vaikuttavaa. Esimerkkinä TKI-toiminnasta ovat Educa.Doc, VTST, Tarinatalo menee Saamenmaalle sekä Transpeda -hankkeet. Olemme aktiivisia toimijoita yhteiskunnan eri foorumeilla; mediassa, liiketoiminnassa, yhdistystoiminnassa sekä koulutuksen ja sosiaalitoimen alueilla.

Läppärillä käynnissä videopuhelu, josta näkyy iloinen kuulokepäinen henkilö.

Tutkimus ja kehittäminen

Tutkimuksemme ja koulutuksemme on yhteiskunnallisesti, alueellisesti, sekä globaalisti vaikuttavaa. Esimerkkinä TKI-toiminnasta ovat Educa.Doc, VTST, Tarinatalo menee Saamenmaalle sekä Transpeda -hankkeet. Olemme aktiivisia toimijoita yhteiskunnan eri foorumeilla; mediassa, liiketoiminnassa, yhdistystoiminnassa sekä koulutuksen ja sosiaalitoimen alueilla.

Sovellamme tutkimus- ja opetuskokeilujemme tuloksia sekä opetuksessa että uusissa hankkeissa ja projekteissa. Olemme erikoistuneet erilaisten pedagogisten mallien kehittämiseen. Mallit tarjoavat työkaluja opetuksen kehittämiseen erilaisissa konteksteissa ja eri kouluasteilla. Opetuksessa teemme yhteistyötä yhteisöjen ja yritysten kanssa sekä ratkomme yhdessä opiskelijoiden kanssa aitoja työelämän haasteita.

Yhteiskunnallinen vuorovaikutus

Toimimme aktiivisessa vuorovaikutuksessa ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun viestimällä opetuksestamme ja tutkimuksestamme laajemmin suurelle yleisölle muun muassa asiantuntijapuheenvuoroilla erilaisissa tilaisuuksissa, lehti- ja blogikirjoituksilla sekä muilla sosiaalisen median kanavilla. Yksikkömme jäsenet ovat usein myös medioiden haastateltavina.

Osallistamme tutkimus- ja kehittämishankkeidemme yhteistyöorganisaatioita sekä sidosryhmiä hankkeiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Osallistamisen keinoja ovat esimerkiksi työpajat, tapaamiset, haastattelut sekä seminaarit. Teemme sidosryhmäyhteistyötä myös opetuksessamme. Yksikkömme jäsenet kuuluvat erilaisten organisaatioiden sekä hankkeiden työ- ja ohjausryhmiin, joissa tehdään yhteiskuntaan vaikuttavia päätöksiä.

Hankkeet

Asiantuntijat

Heli Ruokamo

Professori, kasvatustiede, erityisesti mediakasvatus

Kasvatustieteiden tiedekunta

Satu-Maarit Kortteen henkilökuva

Satu-Maarit Korte

Yliopistonlehtori, mediakasvatus

Kasvatustieteiden tiedekunta

Henkilökuva Lotta Kähkösestä

Lotta Kähkönen

Yliopistonlehtori, kasvatustiede: mediaosallisuus ja yhdenvertaisuus

Kasvatustieteiden tiedekunta

Henkilökuva Outi Kallionpäästä

Outi Kallionpää

Yliopistonlehtori, suomen kieli ja kirjallisuus

Kasvatustieteiden tiedekunta

Susanna Rivinen

Projektipäällikkö

Kasvatustieteiden tiedekunta

Henkilökuva Katri Koivunevasta

Katri Koivuneva

Nuorempi tutkija, mediakasvatus

Kasvatustieteiden tiedekunta

Henkilökuva Tero Lakkosesta

Tero Lakkonen

Nuorempi tutkija

Kasvatustieteiden tiedekunta


Viimeksi päivitetty: 30.10.2025