Scratch opetuksessa

Scratch-ympäristössä oppilas voi tallentaa tekemänsä ohjelmat joko tekemällä tunnukset tai lataamalla tekemänsä ohjelmat tietokoneelle. Jos oppilaalla on tunnukset ja ne on sähköpostiin tulleella linkillä vahvistettu, voi oppilas jakaa tekemiään ohjelmia avoimesti verkkoon saataville.


Pulmaario-ohjaajan opas

Hyviä aloittelevan ohjelmoijan ohjeita löydät Pulmaario-kerhon materiaaleista. Materiaali sisältää myös hyviä matemaattisia pulmia ohjelmoinnin oheen.

Pulmaario on lähtöisin Helmet-kirjastojen eli Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunginkirjastojen sekä Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen yhteishankkeesta, jota rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö. Mukana oli kirjastoja jokaisesta Helmet-kunnasta.

Suositus Pulmaarion peleistä ohjemoitavaksi

Merikeräily (ohjaajan opas sivut 42-45)

Lisää ohjelmointiohjeita

Ohjelmoi animaatio

AURORA Scratch -animaatiokoulu osat 1-5

Katso videot 1-5. Opi tekemään animaatio Scratch-ympärisössä. Etene videoit järjestyksessä. Sopii ikäryhmälle 9-16 -vuotiaat.

Viimeksi päivitetty: 14.10.2025