Tutkimme

Tutkimusryhmässä tehdään tutkimusta teknologian ja muotoilun yhtymäkohdassa keskittyen seuraaviin aiheisiin: laajennettu -, lisätty- ja virtuaalitodellisuus (XR /AR/VR), robotiikka, tekoäly, fyysiset käyttöliittymät, ympäristönäytöt, estetiikka, uudet muototekijät ja materiaalit sekä puettava teknologia. Ryhmällä on uusinta osaamista käyttäjäkeskeisessä muotoilussa, yhteissuunnittelussa ja vuorovaikutteisten prototyyppien luomisessa. 

Yhteistyömme

Teemme yhteistyötä useilla toimialoilla kehittäen tuotteita ja palveluja loppukäyttäjille terveydenhuollossa, matkailussa ja koulutuksessa, painottaen tieto- ja viestintätekniikan toimialaa. Hyödynnämme työskentelyssä palvelumuotoilun menetelmiä sekä taiteiden tiedekunnan taiteen ja muotoilun kehittämisympäristöjä. 

Toimimme aktiivisesti kansainvälisessä yhteistyössä sekä julkaisemme korkeatasoisilla tutkimusfoorumeilla.


Tutkimus- ja kehittämishankkeemme


Tutustu tutkijoihimme

Jonna Häkkilän henkilökuva

Jonna Häkkilä

Professori, Industrial Design

Taiteiden tiedekunta

LUX-tutkimusryhmän johtaja, Lapin yliopiston teollisen muotoilun professori ja Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteen dosentti. Hän on perustanut ja johtanut tutkimusryhmiä Oulun yliopistossa (2012-2014) ja Nokian tutkimuskeskuksessa (2007-2011). Hän on julkaissut yli 120 vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksesta. Hänen saamiensa tutkimusapurahoitusten aiheet ovat käsitelleet käyttäjäkeskeistä ja tulevaisuuteen suuntautunutta tutkimusta muotoilun ja teknologian rajapinnassa. Hänen tutkimusryhmänsä töitä on ollut esillä mm. Milan Design Weekillä 2016 ja 2017 sekä New Yorkissa 2018. Töitä on palkittu vuosina 2016 ja 2018 (ISWC).

Ashley Colleyn henkilökuva

Ashley Colley

Yliopistotutkija

Taiteiden tiedekunta

Ashley Colley on dosentti ja yliopistotutkija Lapin yliopistossa. Hänellä on yli 25 vuoden kokemus alalta, mukaan lukien lähes 10 vuotta Nokian johtavana suunnittelijana. Hän on johtanut suunnitteluprojekteja, jotka ovat muodostaneet yli 50 miljoonan toimitetun tuotteen ytimen. Hän on yli 30 patentin ja sovelluksen keksijä. Hän on ollut mukana kirjoittamassa yli 80 vertaisarvioitua tutkimusjulkaisua. Colley on Oura Healthin (www.ouraring.com) toinen perustajista. Hän oli keskeisessä asemassa menestyksekkään unen ja aktiivisuuden seurantasormuksen alkuvaiheen kehittämisessä.

Zhengya Gong henkilökuva

Zhengya Gong

Tutkijatohtori

Taiteiden tiedekunta

Zhengya Gong toimii tutkijana Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa. Hän väitteli tohtoriksi pääaineenaan tietojenkäsittelytiede Oulun yliopistossa vuonna 2024. Hänen tutkimusalansa ovat laajennettu todellisuus (Extended Reality, XR), ihmisen ja tietokoneen välinen vuorovaikutus, muotoilun luovuus, luovat menetelmät, muotoilun kognitio, muotoiluajattelu ja kulttuurivaikutus muotoiluun.

Amna Qureshi henkilökuva

Amna Qureshi

Projektipäällikkö

Taiteiden tiedekunta

Amna Qureshi toimii tutkijana Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa, jossa hän suoritti taiteen tohtorin tutkinnon. Hän toimii myös projektipäällikkönä. Hänen asiantuntemuksensa kattaa visuaalisen muotoiluajattelun ja – lukutaidon, taidepohjaisen tutkimuksen, kulttuuriperinnön digitoinnin ja kestävät materiaalit keskittyen osallistavaa tarinankerrontaa tukeviin menetelmiin, kulttuuriseen kestävyyteen ja eettiseen suunnitteluun. Arctic Six -apurahatutkijana (2025-2026) hän tutkii parhaillaan saamelaista digitaalista tarinankerrontaa ja sen roolia kulttuuri-identiteetissä, kestävyydessä ja digitaalisessa representaatiossa arktisissa mediakonteksteissa.

Siiri Paananen

Yliopisto-opettaja, muotoilu

Taiteiden tiedekunta

Siiri Paananen on muotoilun yliopisto-opettaja ja väitöskirjatutkija Lapin yliopiston käyttäjäkokemuksen muotoilun tutkimusryhmässä. Hänen tutkimuksensa keskittyy vuorovaikutteisten teknologioiden muotoiluun kulttuuriperinnössä käyttäen dekolonisoivan muotoilun lähestymistapaa. Hän tutkii, miten XR-teknologiat voivat tukea pohjoisen tarinankerrontaa ja luoda merkityksellisiä kulttuurikokemuksia. Hän osallistuu myös arktisen alueen oikeudenmukaista vihreää siirtymää koskevaan tutkimukseen osallistavan suunnittelun avulla. Hänen työssään yhdistetään taidetta ja teknologiaa, jotta voidaan luoda merkityksellisiä kokemuksia, jotka perustuvat paikalliseen tietoon ja arvoihin.

Emma Kirjavainen

Projektipäällikkö

Taiteiden tiedekunta

Emma Kirjavainen on Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan väitöskirjatutkija, jonka tutkimus keskittyy ihmisen ja robotin väliseen vuorovaikutukseen (human-robot interaction, HRI), käyttäjäkokemukseen ja muotoiluun. Hän toimii osana LUX (Lapland User Experience) –tutkimusryhmää, ja hänen työnsä tarkastelee, miten empatia ja kehittyvät teknologiat voivat vahvistaa ihmiskeskeisiä muotoilukäytäntöjä. Emma työskentelee hankkeissa projektipäällikön työtehtävissä Taiteiden tiedekunnassa Lapin yliopistossa. Teollisen- ja palvelumuotoilun taustallaan hänen tutkimuksensa edistää sosiaalisesti orientoituneiden tekoälyteknologioiden ja innovatiivisten käyttäjäkokemusten kehittämistä.

Petra Nurmela

Projektipäällikkö

Taiteiden tiedekunta

Petra Nurmela on tohtoriopiskelija Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa. Hän työskentelee projektipäällikkönä ProtoXR-hankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää muotoilun menetelmiä, nopeaa prototypointia ja XR-teknologiaa hyödyntäen. Hän nauttii UX-tutkimukseen keskittyvistä suunnitteluprojekteista, joissa pyritään paljastamaan käyttäjien todellisia, usein piileviä tarpeita osallistavien työpajojen, käyttäjätestauksen ja evaluoinnin avulla. Tällä hetkellä hänen ensisijainen tutkimusintressinsä on virtuaaliset luontokokemukset ja hyvinvointia edistävän käyttäjäkokemuksen suunnittelu, erityisesti XR teknologian soveltaminen luontoyhteyden uudelleenrakentamiseksi.

Tommi Kiianmies

Projektipäällikkö

Taiteiden tiedekunta

Tommi on projektipäällikkö ja väitöskirjatutkija. Hänen tutkimuksensa käsittelee liikkeenkaappausteknologian ja multimodaalisten aistikokemusten vaikutusta käyttäjien immersioon ja läsnäolon tunteeseen VR-ympäristöissä.


The Role of Emojis in Fostering Empathy in Chatbot Interactions

The study provides practical insights and proposals on how to execute the experiment by first implementing simulative empathy on the mobile head-mounted eye-tracking and empathy map data collection phase to emphatize with the non-profit museum actor, which is then followed by the projective empathy in emphatizing with museum visitors’ phygital experiences.

Lue lisää julkaisusta
Viimeksi päivitetty: 13.11.2025