Hanketoimintamme tavoitteena on vahvistaa taiteiden koulutusalan ja kuvataidekasvatuksen tutkimusta sekä julkaisutoimintaa pohjoisilla alueilla. Samalla autamme tutkimusryhmiä kilpailemaan kansallisesta ja kansainvälisestä tutkimusrahoituksesta tiedekunnan strategisilla profiilialueilla.

Taiteiden tiedekunta on luotettava ja aktiivinen hankekumppani. Vahvuutenamme on erityisesti arktisen muotoilun ja taiteen osaaminen sekä elinkeinoelämän kanssa tehtävä yhteistyö.

Tiedekuntamme tutkimus- ja kehittämishankkeiden tiedot löydät tutkimusportaalistamme. Siellä voit hakea tietoja esimerkiksi hankkeiden tai asiantuntijoiden nimillä tai tieteenaloittain. Käynnissä oleviin hankkeisiimme voit tutustua myös tämän sivun alaosassa ja Lapin yliopiston hankearkistossa, missä voit selata myös päättyneitä hankkeitamme.

Logo Arctic AI and robotics

Aluekehityshanke

AI.R – Arctic AI & Robotics

Hanke kehittää alueen yritysten ja organisaatioiden robotiikkaosaamista ja edistää toimijoiden välistä yhteistyötä.

AI.R – Arctic AI & Robotics

Artivism

Tämän tutkimuksen tavoitteena on kehittää taideperustaisia lähestymistapoja naisten taiteen, aktivismin ja sukupuolittuneen väkivallan kokemusten tutkimiseen Suomessa ja Espanjassa.

Artivism

AWARE

Ihmisten kykyjen laajentaminen tiedostavilla, laajennetun todellisuuden järjestelmillä mahdollistaa paremman tilannetietoisuuden, uutta tietoa ja kykyjä sekä yhteistyön etäläsnäolon avulla.

AWARE

EHOMPI

Hankkeen päätavoitteena on edistää maaseudun vetovoimaisuutta uudistavien palvelujen ja paikallisen yhteistyön avulla.

EHOMPI

EtKot – Etäpalvelupisteen käyttäjälähtöinen konseptointi

Hankkeen tavoitteena on kehittää käyttäjälähtöisesti etäpalvelupistettä vastaamaan pitkien välimatkojen ja resurssivajeiden haasteisiin.

EtKot

Indigenous Digital Storytelling with New Media

Hankkeella vahvistetaan arktisen alueen alkuperäiskansoihin kuuluvien audiovisuaalisen alan ja elokuvatuotannon koulutukseen pääsemistä.

Indigenous Digital Storytelling with New Media

Kuvataiteilijan uusi työ- ja ansaintakenttä

Hanke tuottaa tietoa ja malleja taiteilijoiden ja taiteen koulutuksen käyttöön.

KUVATA

Lappi-brändi 2.0

Vahvistamme alueen toimijoiden brändiosaamista ja ajattelua sekä päivitämme Lapin yhteisen brändin.

Lappi-brändi 2.0

Lessons of the Land

Hankkeessa kehitetään taidekasvatusta yhdistämällä maaperustaista oppimista digitaalisen median opetukseen. Hanke pyrkii rakentamaan hybridi­mallin opettajaopiskelijoille, missä yhdistyvät digitaaliset ja paikan päällä tapahtuvat oppimiskokemukset.

Lessons of the Land
Opiskelija taideteosten edessä.

Luova yrittäjä

Korkeakoulujen yhteiset yrittäjyysopinnot taide-, kulttuuri- ja luoville aloille.

Luova yrittäjä

MAGICS

Hankkeessa kehitetään kansallista tutkimusinfrastruktuuria virtuaalitodellisuuden, virtuaalisen mediatuotannon sekä tuote- ja palvelumuotoilun digitaalisten prototyyppien parissa.

MAGICS

MOCAPPE

MOCAPPE-hankkeen tavoitteena on löytää lisäarvoa virtuaalitodellisuus- ja liikkeentallennustekniikoiden (MOCAP) immersiosta ja kokemuksista liikunnan, urheilusuorituksen ja hyvinvoinnin analysoinnissa.

MOCAPPE

ProtoXR

Hankkeen keskiössä on lisätä Lapin yritysten innovaatiokyvykkyyttä hyödyntämällä muotoilun ja uusien muotoiluteknologioiden mahdollisuuksia.

ProtoXR

SDSI

Hankkeen tavoitteena on kouluttaa osaajia, jotka selviytyvät muuttuvan maailman monimutkaisista haasteista.

SDSI

PlastLIFE

PlastLIFE-hankkeessa keskitytään muovien vähentämiseen ja niiden kierrätyksen tehostamiseen kestävän kehityksen ja kiertotalouden näkökulmasta.

PlastLIFE

REBOUND

REBOUND on Suomen strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama kuusivuotinen hanke, jossa tutkitaan vihreän siirtymän oikeudenmukaisuutta muun muassa eri maankäyttömuotojen näkökulmista Pohjois-Suomessa.

REBOUND

Resurssiviisas taitoverkko

Hankkeen tavoitteena on kehittää oppilaitosyhteistyössä uudenlaista innovaatio- ja tuotekehitystoimintaa, joka luo mahdollisuuksia arktiselle liiketoiminnalle kasvaa ja kehittyä.

Resurssiviisas taitoverkko

Rievdan – Muutos

Hankkeen taideperustaisen toimintatutkimuksen tavoitteena on kehittää yhteisöllisen taidekasvatuksen menetelmiä monikulttuuristen yhteisöjen parissa Saamenmaalla.

Rievdan

Sustainable Interaction Design – SID

Hankkeessa suunnitellaan ja tuotetaan kestävän vuorovaikutusmuotoilun opetussuunnitelma korkeakouluihin.

Sustainable Interaction Design

TB-Gobra

Kehittämme yhteistyömenetelmiä vihreiden ja pehmeiden taitojen vahvistamiseksi Euroopan maaseutualueilla.

TB-Gobra

VillaInno

Hankkeen tavoitteena on tukea Lapin yrityksiä villan alkutuotannossa sekä villan käyttöön perustuvien tuotteiden ja palveluiden innovoinnissa ja kehittämisessä, kaupallisesti ja kestävästi.

VillaInno

VTST

Hanke luo Pohjois-Suomen ensimmäisen virtuaalituotantostudion, jossa digitaaliset ympäristöt yhdistyvät oikeaan maailmaan virtuaalikameroilla, liikkeenkaappauksella, pelimoottoreilla luoduilla ympäristöillä ja kehittyneellä LED-teknologialla.

Virtuaalistudioteknologiat

Xstory – Lapin tarinoita elämysteknologian avulla

Hanke keskittyy elämyksellisyyden integroimiseen Lapin tarinoita hyödyntäviin palveluihin XR-teknologian avulla.

Xstory
Viimeksi päivitetty: 4.9.2025