Tutkimme

NACER korostaa kulttuurista ja sosiaalista yhteistyötä sekä kestävyysmurrosta. Ryhmä edistää globaalia vastuullisuutta toimintatutkimusten avulla pohjoisessa ja arktisessa kontekstissa. Osallistava tutkimus heijastaa ekologisten kriisien ja urbanisaation aikakauden muuttuvia sosiokulttuurisia olosuhteita ja tutkii tulevaisuuden suuntia herkille, sosiaalisesti vaikuttaville aloitteille, jotka hyödyntävät kuvataidetta, taidepedagogiikkaa ja taiteeseen perustuvia menetelmiä paikallisyhteisöjen hyväksi ja globaaleihin kysymyksiin vastaamiseksi.

NACERin jäsenet hyödyntävät osaamistaan taiteeseen perustuvissa tutkimusmenetelmissä sosiaalisena toimintana kestävyyden edistämiseksi, käyttäen taiteellista tutkimusta ja taiteeseen perustuvia menetelmiä kuvataidekasvatukseen ja soveltavaan kuvataiteeseen. Ryhmän jäsenet ammentavat osallistavista ja kulttuurisensitiivisistä menetelmistä tutkiakseen ja kehittääkseen taidetta ja taidekasvatusta pohjoisessa kontekstissa.

Yhteistyömme

NACER toimii yhteistyössä Arctic Sustainable Arts and Design -verkoston kanssa.


Tutustu tutkijoihimme

Mirja Hiltunen

Professori, kuvataidekasvatus, kuvataidekasv. opetus ja tutkim

Taiteiden tiedekunta

Mirja Hiltunen on taidekasvatuksen professori ja taidekasvatuksen pääaineen johtaja Lapin yliopistossa. Hän keskittyy tutkimuksessaan ja taiteessaan kriittisiin taidepohjaisiin käytäntöihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksissä pohjoisen nykytaidekasvatuksen kontekstissa. Paikkasidonnaisuus, performatiivisuus ja sosiaalisesti sitoutuneet käytännöt kiinnostavat häntä erityisesti. Hän on yksi pohjoisen taiteen, yhteisön ja ympäristön tutkimusryhmän johtajista. Hän on esitellyt lukuisia kansainvälisiä tutkimusartikkeleita ja julkaissut teoksiaan taidekasvatusalan lehdissä, kirjoissa ja taidenäyttelyissä.

Maria Huhmarniemi

Apulaisprofessori, kuvataidekasvatus

Taiteiden tiedekunta

Maria Huhmarniemi on dosentti Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa. Hän on omistautunut arktisen alueen kulttuurista kestävyyttä edistävälle taiteelle ja tutkimukselle sekä arktisen taiteen ja taidekasvatuksen edistämiselle. Hän on luonut sosiaalisesti ja ympäristöllisesti sitoutunutta taidetta ja ollut edelläkävijä taidepohjaisten menetelmien kehittämisessä yhteiskunnallisiin tarpeisiin vastaamiseksi. Huhmarniemi on myös Itä-Suomen yliopiston sosiaalipedagogiikan dosentti. Hän toimii Arktisen kestävän taiteen ja muotoilun verkoston varajohtajana ja vastaa erityisryhmistä: Arctic Arts ja Visual Culture Education.

Timo Jokela

Tuntiopettaja

Taiteiden tiedekunta

Timo Jokela johtaa NACER tutkimusryhmää. Hän on Lapin yliopiston taidekasvatuksen emeritusprofessori, entinen taiteen, muotoilun ja kulttuurin professori ja Arktisen yliopiston arktisen kestävän taiteen ja muotoilun teemaverkoston (ASAD) johtaja. Hänen teoreettiset tutkimuksensa, taiteensa ja taidepohjaiset kehittämishankkeensa keskittyvät pohjoisten kulttuurien, taiteen ja luonnon väliseen suhteeseen. Jokela on vastannut useista kansainvälisistä ja alueellisista taiteen ja taidekasvatuksen kehittämis- ja tutkimushankkeista. Jokela on esitellyt taidettaan useissa näyttelyissä Suomessa ja ulkomailla.

Elina Härkönen

Tutkijatohtori

Taiteiden tiedekunta

Elina Härkönen työskentelee taidekasvattajana taiteiden tiedekunnassa ja koordinoi myös arktisen taiteen kansainvälistä maisteriohjelmaa. Elinan tutkimuksissa taiteellinen inspiraatio tulee pohjoisen käsityöperinteistä ja luonnonmateriaaleista. Hänen tutkimusintresseihin kuuluu perinteisen käsityön tekniikat ja niiden toteuttaminen taideprojekteissa. Elinan tutkimuskohteena on kulttuurinen kestävyys pohjoisen taideyliopistokoulutuksessa. Tutkimuksensa viitekehyksenä ovat erityisesti Arctic Sustainable Arts and Design (ASAD) -verkoston osallistavat ja yhteisölliset intensiivikurssit, joita järjestetään yliopisto-opiskelijoille yhteistyössä paikallisten yhteisöjen kanssa. Paikkasidonnaisuus kaikessa tekemisessä on lähellä Elinan sydäntä.

Annamari Manninen

Yliopistonlehtori, kuvataidekasvatus

Taiteiden tiedekunta

Annamari Manninen työskentelee taidekasvatuksen lehtorina, painopisteenä mediakasvatus, Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa. Hänen tutkimuksensa on keskittynyt opettajien ja oppilaiden näkökulmiin identiteetistä, nykytaiteesta ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä.

Taideperustainen toimintatutkimus kuvataidekasvatuksen käytäntöjen kehittämisen välineenä

Katsaustutkimus taustoittaa ja teoretisoi taideperustaisen toimintatutkimuksen metodologiaa pyrkien tukemaan menetelmän käyttöä alan tutkielmien ja tutkimusten toteutuksessa. Taideperustainen toimintatutkimus tuottaa tietoa ja käytännön muutososaamista: kuvataidekasvatuksen tutkittua toimintatietoa, joka on myös alan ulkopuolisten tunnistettavissa.

Viimeksi päivitetty: 26.8.2025