Digitaalinen teknologia ja media oppimisessa ja opetuksessa (DTMOO)

Tämä esiseminaari toteutetaan vain suomeksi

Paikka: A219

Kutsutilaisuus: DTMOO -esiseminaari valmisteltavasta tutkimusjulkaisusta koskien koulutuksen digitalisaatiota kasvatus- ja oppimisteoreettisista lähtökohdista

Koulujen digitalisaatio vaikuttaa olevan ristiaallokossa. Yhtäältä viimeaikaiset innovaatiot, kuten nopeasti yleistyneet tekoälypohjaiset laajat kielimallit ja muut kehittyneet teknologiat puhaltavat tuulta digitalisaation parissa työskenteleville ammattilaisille pohtimaan uusia mahdollisuuksia ja potentiaaleja oppimisen ja opettamisen saralla. Moni toivookin digitalisaation ottavan yhä suurempia loikkia. Toisaalta digitalisaatio kohtaa myös vastatuulta. Teknologian rooli herättää koulutuksen alalla yhä voimakkaammin myös kritiikkiä, joka näkyy esimerkiksi kiristyneissä linjauksissa kieltää mobiililaitteiden käyttöä kouluissa. Ristiaallokossa horisontti voi helposti hämärtyä, katse kaventua ja käännökset voimistua. Tämä uhkaa koulutuksen digitalisaatiota lyhytnäköisille, tempoileville ja voimistuvien mielipiteiden ohjaaville päätöksille.

Ristiaallokossa tutkimuksen rooli korostuu. Suomessa on eri yliopistoissa tehty viimeisten vuosikymmenten aikana tehty laajasti, moninäkökulmaisesti ja kriittisesti koulutuksen digitalisaatiota koskevaa uraauurtavaa tutkimusta. Tutkimustulokset eivät välttämättä ole kuitenkaan helposti saatavilla tai niiden perusteella ei ole yksinkertaista luoda selkeää kokonaiskuvaa.

Suomen kasvatustieteellisen seura Digitaalinen teknologia mediassa ja oppimisessa ja opetuksessa - SIG-ryhmä pyrkii ratkaisemaan tutkimustiedon hajanaisuuden haastetta yhteisjulkaisun avulla. Tarkoituksena on laatia tutkimuspohjainen julkaisu, joka kokoaa viime aikaista koulutuksen digitalisaatiota koskevaa tutkimustietoa yhtiin kansiin. Digitalisaatiota ei kuitenkaan lähestytä vain ajankohtaisten trendien ja ilmiöiden kautta, vaan näkökulma sidotaan laajempiin kasvatus- ja oppimisteoreettisiin lähtökohtiin. Teos on tarkoitettu opettajankouluttajille, kasvatusalan opiskelijoille sekä koulutuksen digitalisaation parissa työskenteleville ammattilaisille.

Kasvatustieteenpäivien 2025 SIG-ryhmän esiseminaari kokoaa yhteen julkaisun kirjoittajia. Tavoitteena on keskustella julkaisun sisällöistä, muodoista sekä sen julkaisemiseen liittyvistä kysymyksistä. Esiseminaari on kutsutilaisuus teoksen kirjoittajille.

Yhteyshenkilöt:
Sini Kontkanen, Yliopistonlehtori, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta, Itä-Suomen Yliopisto
Lauri Palsa, Tutkijatohtori, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Jyväskylän Yliopisto