Oppimisen tuki korkeakoulutuksessa

This pre-seminar will be held both in Finnish and in English

Time: 12.00–17.00
Place: D112
The seminar is also available online through the link below
https://go.uef.fi/SupportUNIatFERA25-Teamslinkki

OHJELMA

12:00                 Tervetuloa!
SupportUNI-tutkijaryhmä

12:05–13:00   Keynote: Opintojen esteettömyys ja inkluusio korkeakoulutuksessa
professori Henri Pesonen, Oslon yliopisto

13:00 – 14:00 Oppimisen tuki korkeakoulutuksessa
SupportUNI-tutkijaryhmä

14:00 – 14:30 Erilaiset lähtökohdat korkeakouluopintoihin: Sosioekonomisen taustan ja aiempien opintojen merkitys opiskelijoiden geneerisiin taitoihin
professori Heidi Hyytinen, Itä-Suomen yliopisto

14:30 – 15:00 Tauko

15:00 – 15:30 Inklusiivisuus ja pedagoginen tuki ammattikorkeakouluissa: asiakirjalähtöinen strateginen johtaminen
väitöskirjatutkija Hanna Lahnalampi, Itä-Suomen yliopisto

15:30 – 16:00 Millainen korkeakouluopettaminen tukee opettajan ja opiskelijan hyvinvointia?
johtaja Liisa Postareff, Hämeen ammattikorkeakoulu ja vanhempi yliopistonlehtori, dosentti Anna Parpala, Helsingin yliopisto

16:00–16:30   Enhancing study engagement and inclusion of students with disabilities in higher education through self-determinanation
lehtori Hanna Liisa Hakala, Aalto-yliopisto

16:30 – 17:00 Koonti

Korkeakouluopiskelijoiden oppimisen tuen tarve näyttää olevan kasvussa. Yksilöllisinä tekijöinä oppimisen tuen tarpeen taustalla voivat olla esimerkiksi opiskelijoiden haasteet lukemisessa, kirjoittamisessa, puhumisessa, päättelyssä tai matemaattisissa taidoissa. Tarpeisiin on pyritty vastaamaan esimerkiksi yksilöllisillä järjestelyillä tai kiinnittämällä huomiota digitaalisten ympäristöiden saavutettavuuteen. Oppimisen tukea voitaisiin pohtia ilmiönä myös laajemmin korkeakoulukulttuurin näkökulmasta, vaikka oppimisen tuen tarve ei tunnu kuuluvan kilpailun ja huipukkuuden sävyttämään korkeakoulutukseen. Ilmiö on kompleksinen ja siihen nivoutuu myös erilaisia opiskelijoiden ja opetustyötä tekevien hyvinvointiin sekä opettajien pedagogiseen osaamiseen liittyviä kysymyksiä.

Korkeakoulutuksessa tarvitaan inklusiivisuutta laaja-alaisesti edistäviä toimintatapoja, joilla voidaan tukea kaikkien opiskelijoiden oppimista. Tukea tarvitsevat opiskelijat ovat tilastotiedon perusteella suuremmassa vaarassa keskeyttää opintonsa tai heidän valmistumisensa voi viivästyä. Korkeakoulusektoria koskeva lainsäädäntö ei tällä hetkellä ohjaa oppimisen tuen järjestämistä, vaikka sitä edeltävissä opinnoissa se on lakisääteistä. Lisäksi aiheeseen liittyvää tutkimustietoa on opiskelijoiden ja henkilökunnan näkökulmista toistaiseksi vähän ja oppimisen tuen toimintamallit ovat vielä kehittämisasteella.

Kaikille avoin seminaari tarjoaa foorumin keskustelulle ja tiedonvaihdolle oppimisen tuen järjestämisestä ja toimintamalleista, pedagogisista ratkaisuista ja ohjauksesta, korkeakoulukulttuurista, hyvinvoinnista, työnjaosta ja pedagogisesta johtamisesta, sekä koulutuspolitiikan ja hallinnon roolista oppimisen tuessa. Osallistua voi paikan päällä tai verkossa, ilmoittautuminen Kasvatustieteen päivien verkkosivuilla.

Esiseminaarin järjestää SupportUNI-tutkijaryhmä:

Yliopistonlehtori, dosentti Hanna Vuojärvi, Lapin Yliopisto
Professori Erkko Sointu, Itä-Suomen Yliopisto
Vanhempi Yliopistonlehtori, dosentti Aino Äikäs, Itä-Suomen Yliopisto
Erikoistutkija Johanna Korkeamäki, Kuntoutussäätiö