Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkimuksen tulevaisuudennäkymiä

Time: 10.00–17.00
Place: B127

This pre-seminar will be held in Finnish only.

Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kenttä muuttuu yhteiskunnassa tapahtuvien muutosten mukana, mikä luonnollisesti heijastuu alan tutkimukseen. Ajankohtaisten ympäristökriisien, kuten ilmastokriisin ja luontokadon kärjistyminen korostaa alan ja sen tutkimuksen ajankohtaisuutta ja tärkeyttä, mutta tuo myös mukanaan vakiintuneita ympäristöpedagogisia käytäntöjä ja oletuksia kyseenalaistavia näkökulmia ja vaatimuksia. Demokratian vaikeudet eri puolilla maailmaa haastavat myös ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkimusta: onko alamme toimijoilla ja tutkijoilla jatkossakin mandaatti toimia? Hyvinvoinnin ja talouden haasteet vaikeuttavat osaltaan ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen toteuttamista ja tutkimusta ja toisaalta korostavat tiettyjen näkökulmien, kuten oikeudenmukaisuuden, huomioimisen tärkeyttä alan tutkimuksessa. Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kentän kaksijakoinen suhtautuminen digitalisaatioon, toisaalta hyödyllisenä ja runsaan potentiaalin omaavana pedagogisena kehittämisalueena ja toisaalta luonnosta etäännyttävänä elementtinä, jakaa myös tutkijoiden näkemyksiä. Ikääntyvän väestön keskellä aikuisille suunnatun kestävyyskasvatuksen tutkimus on edelleen melko vähäistä mutta koko ajan entistä ajankohtaisempaa.

Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkijaverkosto SIRENE järjestää tästä teemasta esiseminaarin, joka koostuu kutsutuista alustuksista, lyhyistä projektiesittelyistä sekä työpajatyöskentelystä.

Esiseminaarin tavoitteena on kartoittaa suomalaisen ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkimuksen tulevaisuuden suuntaviivoja ja tarjota alan tutkijoille mahdollisuus tunnustella tulevaisuuden yhteistyömahdollisuuksia.

10.00  Puheenvuoroja ja keskustelua ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen menneisyydestä ja tulevaisuudesta

  • Sirpa Tani (etänä): Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen muuttuva asema suomalaisissa yliopistoissa
  • Ilkka Ratinen: Kestävä tulevaisuus 2050
  • Katri Jurvakainen: Unohtuivatko valtasuhteet? Ekososiaalisen sivistyksen reparatiivinen kritiikki
  • Antti Stöckell: Taideperustaista ympäristökasvatusta talven ilmiöiden parissa planetaaristen kriisien varjoissa

Puheenvuorojen välissä keskustelua

11.30 lounas (omakustanteinen)

12.30–14.30 Miten planetaarisuus muuttaa opettajuutta? Käytännöllinen lähestymistapa kokemukselliseen oppimiseen (Silja Holma, Erkka Laininen ja Maria Joutsenvirta)

14.30 kahvitauko (omakustanteinen)

15.00 Pyöreät pöydät: Tuoreiden tutkimusprojektien ja hankkeiden esittelyt

16.00 Työpajatyöskentelyä: Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkimuksen tulevaisuusvisio

17.00 tilaisuus päättyy

Contact person:
Essi Aarnio-Linnanvuori, yliopistonlehtori, ympäristökasvatus ja kestävä kehitys.
Tampereen Yliopisto